У перший клас – за новими правилами. Про що новий Порядок зарахування учнів

5 травня 2018 року Міністерство юстиції погодило нашумілий Порядок зарахування, відрахування та переведення учнів.

Його головна мета – запропонувати альтернативу вступним конкурсам у перші класи.

Документ набуде чинності 8 травня, тож “Нова українська школа” підготувала аналіз того, як відтепер зараховуватимуть дітей у перші класи.

– Навіщо потрібен новий Порядок?

Головна причина появи цього документу – випрацювати нові правила зарахування учнів до перших класів. До ухвалення нового закону “Про освіту” чимало шкіл (а саме гімназії, ліцеї і спеціалізовані школи з поглибленим вивченням певних предметів) приймали учнів у перші класи за конкурсом. Наприклад, у Києві таких шкіл було 48% від загальної кількості.

Закон “Про освіту” заборонив проводити конкурси в перші класи. Перевіряти рівень знань 6-річних дітей – неспаведливо, адже не всіх їх вчать писати, читати і рахувати до школи. До того ж, це великий стрес для дитини. Окрім того, часом конкурс перетворювався на корупцію, через що в школу потрапляли лише діти батьків, які були в змозі заплатити кількатисячні “вступні внески” (про це, зокрема, йдеться в дослідженні “Огляди ОЕСD (Організації економічного співтовариства і розвитку – ред.) на тему доброчесності в освіті”).

Після відміни конкурсу, школам потрібно було запропонувати новий алгоритм зарахування учнів – для цього і потрібен новий Порядок. Закон визначив, що кожна дитина має гарантоване місце в школі, за місцем проживання. Водночас, вона має право вчитися і в іншій школі. Порядок запропонував механізм реалізації цього.

– Що означає територія обслуговування школи?

Це територія, яку районне управління освіти закріплює за школою. Це означає, що дитина, яка проживає на цій території, має право на першочергове зарахування.

– В які дати відбуватиметься прийом документів?

Дату початку прийому документів для зарахування в перші класи місцева влада визначатиме самостійно. Водночас, строк прийому заяв не може тривати менше місяця (у 2018 році – менше трьох тижнів) і має закінчитися до 31 травня.

З 1 до 15 червня заяви не прийматимуться, проте батьки мають право подати заяву після цієї дати.

Якщо на 31 травня кількість заяв у школу не перевищить кількість місць у першому(-их) класі(-ах), то до 1 червня директор має видати наказ про зарахування всіх учнів. Список зарахованих учнів із зазначенням лише прізвищ мають оприлюднити виключно в школі (наприклад, на інформаційному стенді).

Якщо ж на 31 травня школа має більше охочих, ніж може прийняти, то для зарахування вона має керуватися черговістю, визначеною цим Порядком.

– Як визначається черговість зарахування дітей?

До 1 червня включно школа зараховує всіх дітей, які підтвердили місце проживання на її території обслуговування, рідних чи усиновлених братів та сестер дітей, які вже є учнями школи, а також дітей працівників школи і випускників дошкільного підрозділу цієї школи (тобто дітей, які відвідували дитячий садок, що є частиною закладу освіти).

До 15 червня включно на вільні місця зараховуються діти, які не проживають на території обслуговування школи. Зарахування відбувається через жеребкування.

Також до 15 червня включно зараховуються учні, які не проживають на території обслуговування, але хочуть навчатися за нетиповою освітньою програмою. Йдеться про програми, які потребують затвердження в Державній службі якості освіти.

Для таких випадків є два важливі моменти: діти зараховуються виключно на вільні місця і виключно за умови створення окремого класу чи класів. Якщо кількість заяв у такий клас чи класи перевищить кількість місць, то дітей зараховуватимуть за результатами жеребкування.

Також першочергове право на зарахування мають представники корінного народу чи національної меншини, якщо навчання в цьому класі відбувається їхніми рідними мовами поряд з державною. Якщо в класі лишаться вільні місця, тодо 15 червня учнів туди мають зараховувати так само – за жеребкуванням. Після 15 червня – у порядку надходження заяв.

Після 15 червня і до початку навчального року на вільні місця братимуть дітей, які мають право на першочергове зарахування (тобто з території обслуговування), а впродовж навчального року – у порядку надходження заяв про зарахування.

Якщо будь-яка дата, вказана в Порядку, припадає на неробочий день, відповідна дія повинна відбутись не пізніше першого за ним робочого дня.

– Жеребкування? Як воно відбуватиметься?

Його проводитимуть у період з 5 до 10 червня. Воно обов’язково має бути публічним і прозорим. Батьки дітей, які претендують на вільні місця, можуть бути учасниками жеребкування, але виключно на добровільних засадах. Також жеребкування можуть відвідувати представники медіа і офіційно зараєстрованих громадських об’єднань.

Сам процес відбору – випадковий. У прозорий барабан, скриньку чи інший прозорий пристрій завантажують жеребки (це можуть бути, наприклад, аркуші паперу, картки чи кулі). Що це буде за пристрій та як виглядатимуть жеребки – визначатиме конкурсна комісія з трьох осіб, яку затверджує директор школи.

Є дві важливі умови – усі жеребки мають бути однаковими (колір, розмір, вага форма тощо) і виготовлятися чи запаковуватися так, щоб ніхто з присутніх не міг побачити їхній зміст до діставання з пристрою. Проте кожен може оглянути жеребки до їх поміщення в пристрій (його теж можна оглянути).

Кількість жеребків має відповідати кількості учнів, які претендують на зарахування. Кількість жеребків, які дають право на зарахування, має відповідати кількості місць.

Коли жеребки завантажать у пристрій, кожен учасник дістає жеребок для однієї дитини, розпаковує його, демонструє і оголошує всім присутнім. Список дітей формується в алфавітному порядку. Якщо на заході немає одного з батьків дитини чи уповноваженої ними особи, жеребок дістає один з членів комісії.

Важливо: інформацію щодо результату кожного учасника мають відразу фіксувати в протоколі засідання конкурсної комісії. Потім цей протокол буде підставою для видання наказу про зарахування дітей.

Ймовірно, що до проведення жеребкування всі школи ще отримають листи від МОН з рекомендаціями щодо проведення жеребкування.

– Як дізнатися, за якою школою закріплено наш будинок, і чи є там вільні місця?

Інформація про закріплену за закладом територію обслуговування, його спроможність (тобто кількість дітей, яку він може навчати), кількість учнів у кожному класі і наявність вільних місць у кожному з них обов’язково оприлюднюється в школі та на його сайті (або сайті управління освіти, якщо школа не має сайту).

Окрім того, рішення місцевої влади про закріплення території обслуговування за школами рекомендовано публікувати не пізніше 6 місяців до початку вступної кампанії.

Впродовж двох робочих днів після зарахування дітей, які мають бути зараховані до 1 червня (тобто не пізніше 3 червня), школа має оприлюднити на своєму інформаційному стенді і сайті (у разі відсутності – на сайті управління освіти):

  • список зарахованих учнів із зазначенням лише їхніх прізвищ;
  • оголошення про дату, час, місце і спосіб проведення жеребкування (у разі його проведення);
  • інформацію про кількість вільних місць і прізвища дітей, які претендують на вільні місця;
  • наказ директора про утворення конкурсної комісії з трьох осіб для проведення жеребкування.

– Чи можна подавати документи в кілька шкіл одночасно?

Можна. Більше того, кількість шкіл, в які можна подавати документи, необмежена.

– Які документи потрібні для зарахування дитини?

1. Одному з батьків потрібно прийти в школу з документом, що посвідчує його чи її особу, і написати заяву. Зразок цієї заяви є за цим посиланням. До заяви потрібно додати копію свідоцтва про народження дитини (у школі можуть попросити пред’явити оригінал), а також оригінал або копію медичної довідки за формою первинної облікової документації № 086-1/о “Довідка учня загальноосвітнього навчального закладу про результати обов’язкового медичного профілактичного огляду” (наказ МОЗ від 16 серпня 2010 року № 682).

2. У разі наявності та за бажанням одного з батьків до заяви можна додати оригінал або копію висновку про комплексну (чи повторну) психолого-педагогічну оцінку розвитку дитину чи витягу з протоколу засідання психолого-медико-педагогічної консультації. Це потрібно лише для дітей з особливими освітніми потребами, аби школа відкрила інклюзивний клас.

3. У разі подання копій медичної довідки і висновку, потрібно принести оригінали до того, як директор школи видасть наказ про зарахування учнів (нагадуємо, щоперший наказ про зарахування директор підписує не пізніше 1 червня, адругий (у разі наявності вільних місць) – до 15 червня).

4. Якщо батьки хочуть, то можуть пред’явити документ, що підтверджує місце проживання дитини або одного з них на території обслуговування школи.

5. Якщо дитина або хтось з її батьків має довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, довідку про звернення за захистом в Україні, посвідчення біженця, посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту або якій надано тимчасовий захист, і не має свідоцтва про народження, – вона зараховується до школи без нього.

Водночас, директор школи зобов’язаний звернутися в орган опіки за місцем проживання дитини, аби сприяти оформленню свідоцтва про народження.

6. Якщо дитина вступатиме в школу не за місцем проживання, але в ту, що розташована в тому ж населеному пункті, батькам потрібно взяти довідку про незарахування дитини в школу за місцем проживання і принести її в іншу до видання наказу про зарахування (тобто до 15 червня). Школа зобов’язана видати її протягом одного робочого дня.

– Чи потрібно приводити дитину з собою для подання заяви чи жеребкування?

Ні. Присутність дитини під час подання заяви, жеребкування чи зарахування не є обов’язковою і не може вимагатися працівниками школи чи бути умовою для зарахування.

– Скількох дітей може прийняти школа і що вона робитиме, якщо до неї прийшло більше дітей з першочерговим правом, ніж вона може прийняти?

Для кожної школи кількість учнів, яких вона може навчати, – індивідуальний показник. Усе залежить від розміру будівлі і кількості вчителів. Якщо школа має вільну класну кімнату, то в ній можуть відкрити додатковий перший клас, аби зарахувати всіх. Проте розробники Порядку нагадують, що набирати класи можна суто в межах нормативів наповнюваності – тобто не більше 30 учнів у класі (це визначено законом “Про загальну середню освіту”).

Водночас, у Порядку зазначено, що директор школи має вжити всі можливі заходи, аби зарахувати всіх дітей, які мають бути зараховані до 1 червня (місце проживання, брати-сестри, діти працівників і випускники дитсадка при школі).

Зокрема, директор може ініціювати перед управлінням освіти відкриття одного чи більше додаткових класів (у тому числі інклюзивного або спеціального), внесення змін в організацію освітнього процесу (наприклад, запровадження другої зміни), вивільнення приміщень, які використовуються не за призначенням (наприклад, розіравати з кимось орендні відносини).

Якщо після вжиття всіх заходів цих дітей все одно більше, ніж може прийняти школа, управління освіти невідкладно має запропонувати на вибір батькам перелік шкіл, максимально доступних до їхнього житла, і сприяти зарахуванню туди.

Також важливо, що в Порядку рекомендовано щорічно аналізувати результати розподілу і закріплення території обслуговування за школами та враховувати це для наступного року. Тобто, якщо місцеві органи виконавчої влади і органи місцевого самоврядування побачать, що в якусь школу прийшло забагато дітей, а в іншій, навпаки, був недобір, – наступного року вони мусять розподілити територію більш раціонально.

– Чи діти, які мешкають на території обслуговування школи, мають вищу пріоритетність, ніж брати і сестри учнів школи, діти працівників і випускники дитячих садків?

Закон “Про освіту” говорить, що пріоритетне право для зарахування мають діти з території обслуговування школи. Проте в Порядку написано, що до 1 червнязараховують не лише цих дітей, а й братів і сестер учнів школи, дітей працівників і тих, хто відвідував дитячий садок при школі. Отже, зарахування всіх цих дітей відбуватиметься одночасно.

Лише в рідкісних випадках, коли школа отримає більше заяв, ніж може прийняти дітей, вона може використати пряму норму закону – тобто насамперед зарахувати дітей з території обслуговування. Проте в Порядку зазначено, що керівник школи зобов’язаний вжити всі можливі заходи, аби прийняти всіх зазначених дітей. Якщо після цього зарахувати всіх дітей буде неможливо, місцева влада має запропонувати батькам на вибір школи, наближені до їхньої домівки, і сприяти зарахуванню дітей туди.

– Якщо дитина не потрапить в жодну школу на вільні місця, чи візьмуть її в школу за територією проживання після 15 червня?

Розробники Порядку заклали в нього концепцію, що до 15 червня батькам варто подати заяву в школу за місцем проживання, навіть якщо вони віддають перевагу іншій школі. Це допоможе уникнути ситуації, коли дитина нікуди не пройшла за жеребкуванням і водночас не змогла потрапити в найближчу школу.

У разі, якщо дитина пройде на вільне місце в школу не за місцем проживання, до 15 червня батькам потрібно буде взяти довідку про відрахування чи незарахування дитини в школу за місцем проживання. Її видаватимуть прямо в тій школі протягом одного робочого дня.

Проте й після 15 червня за наявності вільних місць у школі пріоритетне право для зарахування матимуть діти з території обслуговування. Після ж початку навчального року дітей зараховуватимуть у порядку надходження заяв.

– Що робити, якщо батькам неправомірно відмовили в зарахуванні дитини?

Для цього батьки впродовж двох днів мають письмово оскаржити рішення школи в районному управління освіти. У разі, якщо управління освіти виявить порушення, воно повинне невідкладно у письмовій формі повідомити школі про необхідність його усунення.

ГО “Батьки SOS” підготувала картинку-шпаргалку щодо зарахування учнів. Збережіть її собі, щоб мати змогу швидко переглянути інформацію.

http://nus.org.ua/wp-content/uploads/2018/05/31946680_1624440130957698_5016040207045099520_o-202x300.jpg 202w, http://nus.org.ua/wp-content/uploads/2018/05/31946680_1624440130957698_5016040207045099520_o-768x1143.jpg 768w, http://nus.org.ua/wp-content/uploads/2018/05/31946680_1624440130957698_5016040207045099520_o-688x1024.jpg 688w" sizes="(max-width: 813px) 100vw, 813px" style="color: rgb(1, 1, 1); line-height: 1.2; padding: 0px; margin: 0px 0px 40px; box-sizing: border-box; outline: none; list-style: none; display: block; max-width: 100%; height: auto;">

“Нова українська школа”

 

© 2012 Відділ освіти Кривоозерської райдержадміністрації : Створено на Joomla : Нотич О.О., тел. 097 7122688, notych@ukr.net .