Як по-новому оцінюватимуть учнів перших класів

 

Міністерство освіти і науки запропонувало нову модель оцінювання для перших класів. Це описова модель, що дозволяє оцінювати учнів в умовах компетентнісного навчання. До цього в Україні практики такого оцінювання не було. Школи знають, як оцінити результати навчання (наприклад, кількість помилок у диктанті), проте не знають, як оцінити процес навчання і компетентності.

Оскільки вже майже рік в Україні пілотують новий Стандарт початкової освіти, нову модель оцінювання запропоновували цим школам. За результатами їхнього відгуку, міністерство внесе зміни і поширить зразок нового оцінювання серед усіх перших класів. Тож, це оцінювання запрацює вже з 2018/2019 навчального року. “Нова українська” школа пояснює, в чому особливість нового зразка оцінювання.

Навіщо потрібне нове оцінювання

З 2018/2019 навчального року всі перші класи працюватимуть за компетентнісним навчанням. Згодом так навчатиметься вся початкова школа. Це означає, що учні замість запам’ятовування інформації (самоціль) опановуватимуть компетентності (навчання через практику і тому, що знадобиться в житті). Таке навчання передбачає не лише опанування академічних знань (з математики, мов, природничих наук тощо), а й так званих соціальних компетентностей (уміння працювати в команді, вирішувати складні проблеми, пропонувати нові ідеї тощо).

Якщо академічну частину компетентностей у школах уміють оцінювати, то соціальну – ні. До того ж, академічна частина переважно оцінюється через призму кількості помилок, хоча на оцінювання мають впливати і, наприклад, обсяг докладених зусиль і прагнення учня. Тому для українських шкіл розробили нову модель оцінювання.

Для впровадження цієї моделі МОН запропонувало методичні рекомендації.

Завантажити файл можна за цим посиланням.

Оцінювання, запропоноване МОН, ґрунтується на описовому формувальному оцінюванні, що дозволяє оцінити компетентності та поступ учнів. Для формування нової моделі створили робочу групу, в яку ввійшли вчителі пілотних шкіл та інші вчителі-практики, розробники нового Стандарту початкової освіти і представники Академії педагогічних наук.

Робоча група вивчала приклади європейських країн і США – адже там протягом десятків років практикують компетентнісне навчання і, відповідно, знають, як оцінити учнів. Читайте текст “Нової української школи” з аналізом закордонних практик оцінювання.

Формувальне оцінювання ґрнутується не на кількісних (скільки помилок), а на якісних показниках. Наприклад, як працював учень, чи співпрацював з іншими, чи докладав зусилля, чи ставився до навчання з цікавістю. Це можливо оцінити лише через спостереження за роботою учня, а не перевірку результатів навчання.

“Спостереження за навчальним поступом учнів та оцінювання цього поступу розпочинається з перших днів навчання дитини у школі і триває постійно. Невід’ємною частиною цього процесу є формування здатності дітей самостійно оцінювати власний поступ.

Орієнтирами для спостереження та оцінювання є вимоги до обов’язкових результатів навчання та компетентностей учнів початкової школи (визначені Стандартом – ред.). При цьому особливості дитини можуть впливати на темп навчання, внаслідок чого діти можуть досягати вказаних результатів раніше або пізніше від завершення зазначеного циклу чи рівня”, – написано в методичних рекомендаціях.

Передбачається, що за результатами формувального оцінювання вчитель може підкорегувати навчальний процес, свою роботу, а також вибудувати індивідуальну освітню траєкторію учня.

“Формувальне оцінювання має на меті: підтримати навчальний поступ учнів; формувати в дитини впевненість у собі, наголошуючи на її сильних сторонах, а не на помилках, діагностувати досягнення на кожному з етапів навчання; вчасно виявляти проблеми й запобігати їх нашаруванню; підтримувати бажання навчатися та прагнути максимально можливих результатів; запобігати побоюванням помилитися”, – зазначено в методичних рекомендаціях.

Тому важливо не порівнювати дітей між собою, а порівнювати те, як дитина працювала раніше, і як – протягом періоду, що оцінюється. (Тобто наскільки дитина виросла над собою ж.)

В основі формувального – позитивне оцінювання. У МОН зазначають, що маленькі діти сприймають оцінку за завдання як оцінювання себе особисто. Тому негативна оцінка в їхньому розумінні – це негативне ставлення до себе з боку вчителя. Методичні рекомендації пропонують, як уникнути цього:

1. Доброзичливо ставтесь до учня як до особистості.

2. Позитивно ставтесь до зусиль учня, які він спрямовує, щоб розв’язати задачі (навіть якщо вони не дали позитивного результату).

Така система дозволяє підтримати слабших учнів. Виконуючи легші завдання, вони не відчуватимуть себе невдахами, адже їхні зусилля оцінюватимуть так само, як і зусилля інших.

У методичних рекомендаціях зазначають, що “конкретний аналіз допущених учнем помилок і труднощів, що постали перед ним, та конкретні вказівки про те, як покращити досягнутий результат” є частиною формувального оцінювання, але не в перших класах.

Як саме оцінюватимуть учнів

Для здійснення формувального оцінювання робоча група МОН розробила Свідоцтво досягнень учня. Воно потрібне для того, щоб дати батькам і учням зрозумілий та стукруторований зворотний зв’язок про те, що відбувалося протягом навчального року чи семестру.

У першій частині свідоцтва вчитель оцінюватиме так звані соціальні і робочі компетентності. Наприклад, чи дитина була активною на уроці, чи ставила запитання про щось нове і незрозуміле, чи виявляла самостійність у роботі, чи була доброзичливою до інших і вирішувала конфлікти мирним шляхом.

У другій частині компетентності оцінюються попредметно. Проте навчальні досягнення сформульовано, виходячи не з кількості помилок чи негативної оцінки досягнень учня, а виходячи з його моделей поведінки і процесу навчання.

Наприклад, “Цікавиться темами, що вивчаються, виявляє допитливість до навколишнього світу” (Я досліджую світ), “Дотримується правил спілкування: привітання, прощання, подяка, прохання, запитання” (Українська мова), “Орієнтується у просторі, пояснює розташування предметів” (Математика), “Пропонує і втілює власні творчі ідеї” (Технології), “Висловлює своє ставлення до мистецьких творів” (Мистецтво), “Дотримується встановлених умов та правил гри”(Фізкультура), “Продукує короткі фрази про себе, надаючи базову персональну інформацію (ім’я, адреса, родина)” (Іншомовна освіта).

Компетентності в обох частинах оцінюються за допомогою чотирьох рівнів: “має значні успіхи”“демонструє помітний прогрес”“досягає результати з допомогою вчителя”“потребує значної уваги і допомоги”.

Як бачимо, у цьому списку немає варіанту на кшталт “низький рівень”. У списку компетентностей для оцінювання теж немає негативних оцінок по типу “не зміг вивчити таблицю множення”. Адже вчитель, фіксуючи, що дитина потребує допомоги, має на увазі, що вона може покращити свої результати. А говорячи, що дитина перебуває на низькому рівню, учитель ніби ставить діагноз без рекомендацій для лікування.

У 1-2 класах оцінювання в обох частинах буде описовим. У 3 класі для оцінювання предметів з’являються бали.

У кінці свідоцтва є поле для рекомендацій учителя, в якому він може написати, що потрібно робити дитині для покращення результатів. Наприклад, це може бути “щодня читати по 15 хвилин уголос”.

Нижче є поле для зворотного зв’язку батьків. Вони отримують два екземпляри свідоцтва – один лишають собі, інший – повертають у школу. Саме в другому екземплярі вони можуть вказати свої побажання.

Свідоцтво досягнень

Скачати файл можна за цим посиланням.

У МОН підготували нову модель оцінювання для перших класів

 

 

У міністерстві освіти і науки розробили нову модель оцінювання в перших класах і надіслали її в школи, що пілотують новий Стандарт початкової освіти.

Про це “Новій українській школі” повідомили в МОН.

Ця модель ґрунтується на формувальному оцінюванні, що дозволяє оцінити насамперед процес навчання, а не результат (тобто кількість помилок), а також поступ кожного учня. Зокрема, за запропонованим зразком учителі оцінюватимуть, як активно дитина працювала на уроці, чи була допитливою, чи добре співпрацювала з іншими тощо.

Документ уже надіслали для апробування в школи, які пілотують новий Стандарт початкової освіти. За результатами оцінювання в цих класах і зворотного зв’язку від учителів, міністерство внесе корективи і надасть нову форму оцінювання всім першим класам для 2018/2019 навчального року.

“Цим ми наближаємось до того, як має виглядти оцінювання у початковій школі, – зазначила міністр освіти і науки Лілія Гриневич у коментарі “Новій українській школі”. – Завдання такого оцінювання – розкрити потенціал кожної дитини, підтримати її і надихнути навчатися далі.

Ми також виставили зразок свідоцтва на сайті МОН, щоб отримати зворотний зв’язок, доопрацювати документ, розширити методичні рекомендації і дати всім українським школам до 1 вересня, щоб оцінювання в Новій українській школі справді відбувалося по-новому. Якщо ж якась школа, яка не пілотує стандарт, хоче скористатися такою формою звортного зв’язку вже зараз – вони можуть це зробити, взявши зразок свідоцтва і методичні рекомендації зсайту МОН“.

Міністр додала, що в Новій українській школі хочуть відмовитися від слова “табель”.

“Бо значення слова табель – це відомість або список. А школа має надавати учневі і батькам розгорнуту характеристику про досягнення дитини, так як наведено в зразку свідоцтва для 1-го класу”, – сказала Гриневич.

Для розроблення такого зразка оцінювання створено робочу групу, в яку ввійшли вчителі пілотних шкіл та інші вчителі-практики, розробники нового Стандарту початкової освіти і представники Академії педагогічних наук.

Також МОН підготувало методичні рекомендації щодо оцінювання. Обласним і київському департаментам освіти, інститутам післядплимної педагогічної освіти потрібно надати рекомендації до зразка оцінювання і методичних рекомендацій до 30 червня на Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. .

Читайте детальніше про нову модель оцінювання в нашому роз’ясненні.

Також читайте тексти радниці міністра освіти і науки Іванни Коберник “Оцінювання в Новій українській школі: ресурс для розвитку замість вироку” і “Нової української школи” “Оцінювання по-новому: як закордонний досвід оцінювання в початкових класах можна використати в Україні”.

Свідоцтво досягнень

 

Завантажити файл можна за цим посиланням.

Лист МОН

Завантажити файл можна за цим посиланням.

 

 

МОН опублікувало посібники з використання LEGO у початковій школі

 

Міністерство освіти і науки опублікувало методичні посібники з використання конструкторів LEGO та методики “Шість цеглинок” у початковій школі.

Книжки доступні за цим посиланням.

“Цей посібник містить вправи та ігри, спрямовані на формування ключових компетентностей у дітей початкової школи. Вправи та завдання посібника можна легко інтегрувати в освітній процес початкової школи, оскільки вони ґрунтуються на діяльнісному та ігровому підходах“, – зазначено в анотації до посібника “Гра по-новому, навчання по-іншому”.

Завантажити документ можна за цим посиланням.

Також міністерство опублікувало посібник з використання методики “Шість цеглинок”.

Завантажити документ можна за цим посиланням.

Нагадаємо, перші класи Нової української школи безкоштовно отримають набори LEGO. Конструктори мають бути у школах влітку.

Ілюстрація: зображення з титульної сторінки посібника “Гра по-новому, навчання по-іншому”

МОН дало роз’яснення щодо нового порядку зарахування дітей до школи

 

Міністерство освіти і науки написало лист-роз’яснення щодо нового порядку зарахування дітей до школи.

Відповідний документ опублікували на сайті МОН.

Зокрема, у міністерстві наголошують, що дітям гарантується право навчання у школі, яка закріплена за їхньою територією проживання. Водночас, це не обмежує право обрати інший навчальний заклад.

Дитина не зобов’язана, а має право навчатися в закладі освіти, на території обслуговування якого вона проживає. І таке її право гарантоване Законом України “Про освіту”, – додали у МОН.

Роз’яснення повністю можна прочитати нижче.

Завантажити документ можна за цим посиланням.

Нагадаємо, в Україні затвердили новий порядок зарахування дітей до школи.

Читайте також роз’яснення “Нової української школи” “У перший клас – за новими правилами. Про що новий Порядок зарахування учнів”.

МОН розробило рекомендації щодо наступності дошкільної та початкової освіти

 

Міністерство освіти і науки розробило інструктивно-методичні рекомендації щодо забезпечення наступності дошкільної та початкової освіти.

Рекомендації є в додатку до листа №1/9-249 від 19 квітня, опублікованому насайті МОН.

Зокрема, у документі застерігають від надмірної уваги до інтелектуального розвитку дітей.

Підкреслюємо, що Державним стандартом початкової освіти навчання дитини писемному мовленню (читання, письмо) передбачено в початковій школі. Разом з тим, неприпустимо штучно уповільнювати індивідуальний темп розвитку дитини, не задовольняючи інтереси та потреби старших дошкільників”, – пояснюєть у листі.

Також, щоб уникнути дублювання програм дошкільної та початкової освіти, рекомендують “посилити розвивальну і виховну складові освітнього процесу, надати пріоритет соціалізації, моральному вихованню, формуванню мотивів пізнавальної діяльності тощо”.

Ознайомитись зі всіма рекомендаціями можна в документі нижче.Завантажити документ можна за цим посиланням.

© 2012 Відділ освіти Кривоозерської райдержадміністрації : Створено на Joomla : Нотич О.О., тел. 097 7122688, notych@ukr.net .